מרק בטטה וגזר

המרק הזה מאוד קמצני ברכיבים. יש בו שני ירקות, דגן אחד ותבלינים. אני יכולה לבנות תאוריות שלמות (ובכלל לא רעות) על ההתמקדות בליבת הענין-  גזר ובטטה וזה כל הסיפור; על בישול נקי וטהור בלי הסחות דעת של טעמים רבים מידי שיריבו עם הגזר או יעלבו מהבטטה; אבל האמת היא שהסיבה המעשית היא הארגז של החקלאית, שהוא סל ירקות נתון שאיתו אני צריכה להתמודד. זה, בשילוב עם המציאות המרגיזה שבחודשים האחרונים הרבה יותר קשה לי למצוא ירקות אורגניים באיכות טובה בחנויות בסביבה, אם אני רוצה לעשות השלמות לארגז, וירקות לא אורגניים פחות בא לי לקנות.

מתכון מסודר בסוף, אחרי עוד קצת הסברים ותירוצים.

אז ככה מתרחש הפלא: מגיע ארגז ירקות אורגניים, מכל טוב תנובת השדה שמשום מה (איזו חוצפה!) לא מניב לי בזמן האחרון בצלים, שורשי פטרוזיליה או סלרי אלא המון גזר, וגם התחלה של בטטות. ואני, מה לעשות, בנאדם של מרקים ובטטה בשבילי זה מרק, בין אם יש בצל ובין אם אין. אז קצת שכנוע עצמי ותאוריה מעניינת על איך הבטטה והגזר משלימים אחד את השני בדיוק במתיקות העדינה וביכולת לספוג חריפות; לשניהם טעמים חזקים ולכן כל תוספת של ירקות רגועים לחיזוק הטעם מיותרת כי היא סתם תיבלע; וגם הבטטה והגזר ירקות חסונים שמסוגלים ליהנות מתיבול עז בלי לפחד. השתכנעתם? אז אחרי שטעמתי את המרק, השתכנעתי. הוא באמת טעים. לדעתי זה מרק קלאסי של קוביות, וממש לא מרק קרמי אבל אם קרמי זה הקטע שלכם אתם מוזמנים להוציא את עלי הדפנה בסוף הבישול (אני מקדימה את המאוחר) ולתת לבלנדר מוט להשתולל. ספרו איך יצא.

מצד שני, אם לא קניתן את התאוריה ואין לכן נקיפות מצפון כשאתן קונות אן-אורגני (רחמנא ליצלן), לכו על זה – בצל, שורש פטרוזיליה או סלרי או גבעולים ועלים של סלרי אמריקאי בטוח לא יזיקו.

עוד נקודה מקדימה אחת – אמרנט. מרקי חורף בשבילי הם עשירים וסמיכים, ואני מחפשת כל הזדמנות כדי להסמיך אותם. חוץ מזה, אני אוהבת להרגיש שלמרק יש ערך (תזונתי) מלבד הירקות שבו – תוספת עשירה בחלבון או סידן, ובמקרה של אמרנט – שניהם. אפשר לבשל אמרנט כמו פסטה או כמו אורז, אבל אני פחות מסתדרת עם האמרנט כתבשיל בפני עצמו. למרות זאת הוא תושב קבע במזווה (כלומר בקופסת הפלסטיק שבארון מעל השיש) ומחכה להצטרף למרקים או לתבשילים אחרים בתור מלווה . הטעם שלו יחסית לא דומיננטי ובמרק בכמות סבירה הוא מוסיף הרבה ערך בלי להשתלט. רחל טל-שיר נותנת סקירה מקיפה על האמרנט באתר של "הארץ", אם אתם מתעניינים.

ולתכל'ס – אם אין לכן בדיוק כרגע אמרנט בקופסת פלסטיק בארון מעל השיש, וותרו עליו. אפשר להוסיף אחרי תום הבישול חופן של בורגול ולתת לו לספוג את המים החמים להתרכך אבל גם זה לא קריטי.

דבר אחד צריך לזכור עם האמרנט – לוקח לו הרבה יותר זמן להתבשל מאשר לבטטה ולגזר ולכן חייבים להתחיל איתו – מכניסים אותו לסיר המרק עם הרבה מים, אפשר להמליח כבר עכשיו, להרתיח (זהירות! האמרנט גולש אם לא נזהרים, ואז הגרגרים הקטנטנים שלו מתפזרים ונכנסים לכל מקום ויעידו על כך הכיריים שלי) ולבשל בבעבוע מתון לפחות 20-25 דקות.

את הבטטות מקלפים וחותכים לקוביות נגיסות, את הגזרים מקרצפים (למה לקלף? לא חבל ?) וחותכים לקוביות קצת יותר קטנות ו… זהו. בזה הסתיימה ההכנה. אם המרק עוד לא מוכן שימו את הבטטה במים, שלא תשחיר.

התיבול שהכי מחמיא למרק הזה הוא כורכום, שנותן גם טעם וגם צבע, פלפל אנגלי, פלפל אדום חריף (קאיין) במידה שאוהבים, סוכר חום בנדיבות כדי לחזק את המתיקות בירקות ולאזן את החריפות, ועלי דפנה. וכמובן מלח-פלפל.

יצא טעים?

מתכון:

מרק בטטה וגזר, בערך 4-6 מנות

150 גר' אמרנט >> לבשל בישול מקדים במי המרק לפחות 20-25 דקות עד שמתרכך

4 בטטות בינוניות (בערך 800 גרם לפני קילוף) >> לקלף ולחתוך לקוביות נגיסות

2 גזרים >> לחתוך לקוביות קטנות יותר

תיבול: מלח,פלפל, כורכום, פלפל אנגלי, פלפל חריף (קאיין), סוכר חום בנדיבות, 2 עלי דפנה

את האמרנט מבשלים בערך 20-25 דקות במים רותחים. אח"כ מוסיפים את שאר המרכיבים ומבשלים לכדי ריכוך.

כתיבת תגובה